Polityka Cookies

Piknik Militarny w Skansenie - Tomaszów Mazowiecki
poniedziałek, 20 sierpnia 2018 11:27

W dniu 12 sierpnia 2018 roku w Skansenie Rzeki Pilicy odbył się Piknik Militarny, w którym na zaproszenie kolegów z SRH Batalion Tomaszów wzięło udział kilku członków SHBON z Wielunia.

Wyjazd zaplanowaliśmy na dwa dni, by w pierwszym móc zwiedzić okolice Tomaszowa Mazowieckiego. Dzięki uprzejmości kolegów z SRH Batalion Tomaszów tj. Krzyśkowi i Michałowi , którzy pokazali i opowiedzieli  nam, o co ciekawszych miejscach wartych zobaczenia, a znajdujących się w okolicach Tomaszowa Mazowieckiego i Opoczna.

I tak swoista podróż zaczęliśmy od zwiedzenia miejsca w okolicy wsi Anielin, w którym 30 kwietnia 1940 r. zginął major Henryk Dobrzański "Hubal" - pierwszy partyzant II wojny światowej, dowódca Wydzielonego Oddziału Wojska Polskiego,  żołnierz który nie  złożył  broni po wrześniu 1939 roku  i mimo zakazu przełożonych prowadził walkę z Niemcami. Miejsce to dziś zagubione w ostępach  leśnych nosi nazwę "Szańca Hubala". Miejsce pochówku majora nie jest do dziś znane i dlatego szczególną wagę społeczeństwo i władze przykładają do przestrzeni, gdzie nastąpiła jego śmierć.

"Szańc Hubala" wygląda urokliwie i tajemniczo zatopiony wśród zieleni lasu. Oprócz symbolicznego głazu z napisem poświęconego majorowi Henrykowi Dobrzańskiemu , możemy w pobliżu natrafić na ścianę z tablicami, na których wyryte są imiona, nazwiska, pseudonimy żołnierzy Wydzielonego Oddziału Wojska Polskiego. Na tablicy tej znaleźliśmy dane naszego krajana pochodzącego z Wielunia kpt. Józefa Grabińskiego pseudonim "Pomian".

W dalszej kolejności udaliśmy się do Inowłodzia , gdzie zwiedziliśmy zamek pochodzący z 1366 roku  oraz kościół św. Idziego wybudowano w 1082, a ufundowany przez Władysława Hermana. Ze wzniesienia, na którym wybudowano kościół można było podziwiać przepiękny przełom rzeki Pilicy i ogrom lasów rozpościerających się, aż po horyzont.

Kolejne miejsce, które zwiedziliśmy  to na łuk szosy Opoczno- Inowłódź, między wsiami Kraśnica i Kruszewiec znajduje się tam kamień upamiętniający bohaterskiego kpr.pchor. Władysława Dawgierta dowódcę placówki, dzięki której zlikwidowano Generalnego Inspektora Żandarmerii III Rzeszy generała SS i Policji Wilhelma von Roettiga odpowiedzialnego za szerzenie krwawego terroru na obszarze Górnego Ślaska w pierwszych dniach września 1939 roku. O szczegółach możecie przeczytać klikając w link w poprzednim zdaniu.

Dalsza podróż to już urokliwe Opoczno, gdzie mogliśmy zapoznać się ze zbiorami Muzeum Regionalnego w Opocznie, poznać folklor tej ziemi, zapoznać się z pamiątkami dotyczącymi  mjr. Henryka Dobrzańskiego. W Opocznie udaliśmy się także na lokalny cmentarz, gdzie w części wydzielono cmentarz wojenny. Spoczywają tam żołnierze wszystkich armii biorących udział w I i II wojnie światowej na tamtym terenie.

Finałem wycieczki było zwiedzenie schronów kolejowych w Jeleniu i Konewce oraz bunkrów niemieckich na pozycji tomaszowskiej, nad którymi pieczę rozciągają koledzy z SRH Batalion Tomaszów.

W drugim dniu braliśmy udział w Pikniku Militarnym w Skansenie Rzeki Pilicy, wystawiając dioramę, prezentując sylwetkę żołnierza batalionów ON. Punktem kulminacyjnym była inscenizacja historyczna zatytułowana „Atak czerwonoarmistów na strażnicę KOP – 17 WRZESIEŃ 1939 r.”

Wspólnie z kolegami z SRH Batalion Tomaszów Sekcja Polska odtwarzających Samodzielną Kompanię Forteczną KOP "Nowogród" broniliśmy Strażnicy KOP Zagajno przed atakiem czerwonoarmistów w dniu 17 września 1939 roku.

Wyjazd oraz pobyt na gościnnej ziemi tomaszowskiej i opoczyńskiej uważamy za bardzo udany, jednocześnie dziękując Organizatorom za zaproszenie. Dziękujemy także kolegom dzięki, którym mogliśmy poznać wiele przepięknych zakątków i miejsc historycznych w krainie nad Pilicą.

Lokalna prasa pisała:

el-Gun

Licznik odwiedzin

Dzisiaj 14 | Wszystkie 111968

Banery

XHTML and CSS. | stat4u | Aktualny PageRank strony shbon.pl dostarcza: Google-Pagerank.pl - Pozycjonowanie + SEO